Criticas

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EL MERAVELLÓS VIATGE DE LA LEA

RECOMANA 20/12/2020 Ver completo

"La Gloria Sirvent ens demostra les seves capacitats per a l’espectacle, tant explicar una història, passar sense transicions innecessàries en una escena a interpretar varis personatges i la narradora, cantar i fer un grapat de moments que diverteixen als més assistents, però sobretot als petits, que és del que es tracta. A més, posa en joc molts recursos, amb una estètica acurada i minimalista (les làmpades amb diversos personatges, la sorra d’una platja, el petit ‘set’ amb el qual ens obsequiarà amb una escena de vídeo maquíssima, la seva veu cantant… També hi ha lloc per a les intervencions del públic, i d’interpel·lar-lo per a que digui la seva". JM VIAPLANA.

Cartel Lo nuestro

LO NUESTRO

SOMNIS DE TEATRE 11/02/2020 Ver completo
“És una de les millors comèdies que he vist en temps. I no és fàcil. No és senzill fer una comèdia que funcioni, que estigui ben escrita, amb ritme, amb girs sorprenents, amb un humor intel·ligent que no exploti els clixés més casposos sense deixar de ser costumista, amb personatges i situacions amb les que et pots identificar. I Lo nuestro té tot això en quantitats industrials. El text d’Eu Manzanares em va semblar senzillament brillant. Ben escrit, ben estructurat, d’aquells que dona gust sentir i seguir com espectadora, perquè no deixa de ser interessant i divertit.
Però el millor text del món pot fracassar si no compta amb una bona posada en escena i un bon repartiment que el defensi. Per sort, tant la direcció de Mercè Vila Godoy com el repartiment estan totalment a l’alçada del text i ens regalen un muntatge d’aquells que surts amb el somriure posat.
La premissa és ben senzilla: un sopar de cap d’any a casa d’una família de classe obrera. Pare, mare, fill i filla. La cosa més normal del món. Però, a mida que avanci la nit, anirem descobrint que cadascun dels personatges té un secret que alterarà la vida familiar, i així descobrirem la xarxa de complicitat i afectes entre tots els implicats.
Lo nuestro és costumisme en el millor sentit del terme, una història amb la que és fàcil empatitzar i gaudir. Un muntatge excel·lent que espero que alguna altra sala recuperi o, si més no, que faci una llarga gira. Ho mereix”. GEMA MORALEDA.

EN PLATEA 07/02/2020 Ver completo
“El nacimiento de un clásico sin fecha de caducidad. La Sala Flyhard se marca un tanto importante con Lo nuestro. La pieza de Eu Manzanares se sitúa como uno de los platos fuertes de la temporada. Texto, dirección e interpretaciones de altura para reflejar una realidad que no suele subir a las tablas. Un retrato familiar que (des)dibuja y (re)define a cada personaje a partir de los roles que representa y perpetúa. Espectacular.
Tanto la autora como la dirección de Mercè Vila Godoy los convierten también en símbolos de la generación a la que pertenecen y reflejan tanto su situación en el mundo a nivel individual (su mundo) como la convivencia y confrontación en el compartido. Lo externo con lo cotidiano o privado, lo nuestro. El texto brilla y aporta soltura para reflejar la realidad lingüística de la Barcelona de muchos, que al final también es la de todos. La que mezcla el catalán y el castellano con total naturalidad, familiaridad y franqueza.
Ellos son los Guerrero Fernández. Y en escena les dan vida unos inmensos Paul Berrondo, Eli Iranzo, Pau Poch y la misma Eu Manzanares. En este terreno, lo primero que hay que destacar es el entendimiento absoluto entre texto, dirección e interpretación. Ya no se trata de verosimilitud sino de una increíble y maravillosa corporeización de todo lo que hemos descrito hasta aquí. Las réplicas no se dicen sino que se viven de un modo tan especial que la conexión entre los cuatro y el público es estratosférica. Lo que se dice y lo que se calla, la actitud mutable en algunos momentos y la firmeza cuando deben mostrarse los principios o ilusiones puestas en entredicho. La mirada dolida y autocompasiva del primero, iracunda. La ternura, combinada con momentos de autodeterminación impagables de la segunda. La facilidad para mudar de la ligereza aparente e irreflexiva del joven que interpreta Poch hacia la ebullición de todas sus frustraciones tan o más razonadas que las del resto. Y Manzanares, que es, también como actriz, un huracán, pura adrenalina escénica. Probablemente la energía a raudales mejor dosificada y encarrilada de la temporada. Juntos naturalizan y escenfican esta última cena del año durante cada función gracias a la escenografía de Jose Novoa y a Xavi Gardés que con su diseño de iluminación y espacio sonoro se encarga de que el ambiente y las transiciones fluyan a la perfección.
Una comedia que empieza con aparente felicidad y diversión y muestra situaciones que, sin darnos cuenta, se revelan como verdades universales y en el fondo trágicas. Este viaje es lo que plasma a la perfección Manzanares y todos sus cómplices en el proyecto. A nivel dramático, este juego es muy enriquecedor para los intérpretes y para los espectadores. Ninguno tendremos un segundo de respiro y nos dejaremos arrastrar por el torbellino de emociones, sensaciones y realidad en que se convierte Lo nuestro. Ojo al último y culminante tramo de esta pieza. Realmente fantástico y fulminante.
Desde ya mismo un clásico contemporáneo sin fecha de caducidad. Contra el clasismo, realidad firmada por un nombre propio”. FERNANDO SOLLA.

EL PAÍS 22/01/2020 Ver completo
“La vida cuesta arriba. A veces hay en el teatro de hoy un cierto empacho de abstracción: cuesta saber, por ejemplo, que una historia sucede en el extrarradio barcelonés, que el padre trabaja en una fábrica y la madre en una oficina; que la hija echa horas en una cafetería para estudiar teatro, que el hermano aún no lo tiene claro pero sabe muy bien como va el mundo, y todos los miembros de la familia Guerrero Fernández alternan tranquilamente catalán y castellano.
Todo eso nos lo cuentan cada noche en la Sala Flyhard, y yo agradezco a su gente que el año pasado lanzaran una convocatoria para elegir un texto y llevarlo a escena la siguiente temporada. Según los organizadores, recibieron más de cien propuestas, y también celebro que eligieran Lo nuestro, la opera prima de Eu Manzanares, actriz y dramaturga a seguir de cerca, muy bien guiada por Mercè Vila Godoy, una directora con tanto olfato como horas de vuelo. Etiquetarla de “comedia social” no es desmesurado. Lo nuestro transcurre en una noche de fin de año con muchas sorpresas. Tiene un aire de teatro napolitano, como si la hubiera escrito una bisnieta de Eduardo de Filippo enamorada de Natale in casa Cupiello.
El dueño del bar de la esquina me recomendó la función (“Te la crees”): buena señal. Me gusta Lo nuestro porque es lo que yo entiendo por auténtico teatro popular. Es una comedia realista, creíble, divertida, combativa: viva, en una palabra. No ahueca la voz. No se pone importante. Ni victimista. Ni se las da de moderna. Se agradece una familia tan esencialmente creíble como los Guerrero Fernández. Y que las pasan canutas, pero deciden echarle sentido del humor. Humor y orgullo, como los de la madre: “No somos pobres, hija. Humildes sí, pobres no”. Y brota y se sostiene la emoción, como en el estupendo diálogo entre los hijos, Rubén (Pau Poch) y Cris (Eu Manzanares, también fresquísima actriz), a ritmo de Camela. La madre, Carmen, es Eli Iranzo, con un sorprendente aire a su tocaya actoral, la señora Maura. Y Manu, el padre, es Paul Berrondo, al que ha sido una alegría reencontrar. El diálogo funciona, porque tanto Eu Manzanares como Mercè Vila tienen oído. La mesa de comedor está a dos pasos del público. Arriesgado envite: si el diálogo no tuviera verdad y los actores no fueran auténticos, la obra se vendría abajo. Única pega: al tener al público tan cerca, en algunos pasajes convendría bajar un poco volumen. Pero lo verdaderamente importante es que hay autora, directora y compañía: que duren. Lo nuestro está siendo un éxito. Y que gire”. MARCOS ORDÓNEZ.

TEATRE BARCELONA 21/01/2020 Ver completo
“La petita Sala Flyhard, amb escenografia de José Novoa, s'ha convertit en el menjador de la família Guerrero Fernández, i els seus membres es preparen per celebrar la nit de cap d'any. Són una família del barri obrer, ja tenen la taula parada, el raïm a punt i es preparen per sentir les campanades. Tot llest per donar la benvinguda a un nou any, on esperen que canviï la seva sort. Cal valorar molt positivament que el sopar sigui "de veritat", tan de veritat que ens hem quedat amb les ganes de menjar una croqueta o prendre una copa de cava. Els Guerrero Fernández són una família de baix estrat socioeconòmic que han de lluitar amb esforç, constància i entusiasme per tirar endavant. La proposta està dirigida per Mercè Vila Godoy i els intèrprets són Paul Berrondo (el pare), Eli Iranzo (la mare), Pau Poch (el fill) i la mateixa Eu Manzanares que interpreta el paper de la filla.
Una proposta que ens ha fet riure, amb unes magnífiques interpretacions dels quatre actors que donen frescor i credibilitat als papers que interpreten. Molt encertat l’espai sonor de Xavi Gardés i Mercè Vila Godoy. Esplèndida la direcció i la posada en escena plena de veritat. Impagable el moment de la cançó d’Ana Belen “Abre la muralla” o el karaoke amb la cançó “Lágrimas de amor”. Però Lo nuestro és també i sobretot, una obra que ens fa reflexionar. Un sopar de família, on surten a la llum problemes i retrets que sembla que han esperat aquest moment per fer-se visibles, problemes laborals que afecten la convivència familiar, problemes del jovent que ha de treballar per poder estudiar o que no pot estudiar el que voldria per un tema econòmic. Potser l'acumulació de diferents temes de caràcter familiar, en tan petit espai de temps, podria semblar exagerat, però creiem que els temes tractats en clau de comèdia, són molt més reals del que podria semblar. Dues generacions amb visions diferents de la vida i dues llengües, català i castellà, que conviuen sense problemes en l'entorn familiar. Ens hem vist reflectits en molts moments.
Totes les entrades estan exhaurides. Estem segurs que ben aviat es programarà de nou, ja que està destinada a ser un dels grans èxits d'aquesta temporada teatral”. MIQUEL GASCON BAZ.

RECOMANA 05/01/2020 Ver completo
"Eu Manzanares descriu una escena tant tòpica com real. La nit de Cap d'any en una família obrera (humil, no pobre!) que pot ser un canvi radical en la seva vida. S'intueix una família molt d'esquerres que es debaten entre ser moralment irreprotxables i estar sempre al costat del feble i, alhora, gastar un accent pessimista, de saber-se els últims que lluiten per causes justes i que això els penalitza. Però s'empoderen ells sols, en la intimitat del seu menjador. Es fereixen les ferides a cops d'Ana Belén Abre la muralla o Camela Lágrimas de amor.
És una família que ja s'ho ha dit tot. Que el veïnat els deu tenir per uns queixosos perquè sempre els costa pagar les derrames per a reformes de l'escala. Ells se senten víctimes del sistema i reaccionen airadament, esquitxant bilis. Aquesta família barreja el català i el castellà, escolta les Campanades de La 1 "son más puntuales" i compra La Grossa de Nadal. Els fills empre tasten el mateix menú i el cava que van servir en el casament dels pares però entenen que volen estudiar carrera i treballar fora de les oficines i les fàbriques com fan els pares. Després de les campanades, els pares saben que es quedaran sols, perquè els joves marxaran fins tard.
L'univers conegut, com a esquer habitual en pel·lícules o sèries (que sovint apel·len a la nostàlgia), en aquest cas, fa uns quants salts mortals. La peça va creixent i salpebrant la comedia típica amb uns moments dramàtics ben forts, en què el silenci glaça el públic, que reia divertit despreocupadament, uns instants abans. Hi ha una intriga molt ben amagada que manté contínuament la tensió. Les sortides dels intèrprets permet que el públic conegui mitges veritats que els personatges descobriran més tard, potser. L'espectacle respon molt bé a les demandes de la factoria Flyhard perquè sap distreure i emocionar amb un punt d'ingenuïtat i salpebrat d'inconformisme.
Eu Mazanares a Lo nuestro descriu un cinturó roig, entre lluitador i agnòstic, que rebenta la barrera de la formalitat. Benvingudes les revolucions i, en menor mesura, les decepcions (si això porta un ensenyament vital)". JORDI BORDES.

NÚVOL 30/12/2019 Ver completo
“La sala FlyHard ens proposa ser testimonis de les anades i vingudes de la família Guerrero Fernández durant el sopar de la nit de cap d’any. Hi podem trobar secrets, vells rancors, alegries silenciades, sortides de to desafortunades, complicitat i molt d’amor sota el sostre de la casa d’aquesta família que li costa fer el canvi d’any amb un somriure i sense discussions. Lo nuestro és un gran exercici que mostra la hipocresia que amaguen aquestes festes, però també la necessitat d’aferrar-se als valors harmònics que es pressuposen a un ben entès esperit nadalenc.
Des del primer instant et poses a les mans de la família protagonista, definint cada personatge en relació amb els seus rols molt marcats de forma adient: el pare sindicalista que critica la societat des de la perspectiva que tothom actua malament excepte ell, la filla que intenta construir-se una vida escapant dels prejudicis i de les expectatives que s’esperen per als Guerrero Fernández, el fill rebel que, potser, només busca una mica d’amor i la mare que desitja pau i felicitat però es troba amb disputes familiars.
L’elenc artístic ha sabut donar vida amb unes interpretacions acurades que s’han basat en trobar un equilibri entre l’externalització de les emocions i la construcció interior dels personatges. Paul Berrondo, Eli Iranzo, Eu Manzanares i Pau Poch són els Guerrero Fernández. Cal dir que la tasca dels dos joves intèrprets té un regust més positiu, potser perquè disposen d’uns personatges més complets, però veiem una gran versatilitat en Poch, que sap adoptar diferents rols amb molt magnetisme, i Manzanares, també autora del text, que aconsegueix captar l’atenció del públic amb les seves sortides de to i el moment Camela. Tots ells dirigits per Mercè Vila Godoy, que ha sabut posar en escena una trama principalment dialèctica centrada en un sopar de la nit de cap d’any, amb menjar de debò inclòs". DAVID BUENO.

TEATRAL.NET 05/12/2019 Ver completo
“La Sala Flyhard estrena Lo nuestro, la nova comèdia familiar d’Eu Manzanares. Amb direcció de Mercè Vila-Godoy i interpretada per Eli Iranzo, Paul Berrondo, Pau Poch i Eu Manzanares. L’argument ens situa a una Nit de Cap d’Any, una nit per estar en família i celebrar en harmonia l’arribada d’un nou any. Una nit per fer balanç de l’any que acaba i demanar nous desitjos per al que comença. Però tots podem somiar en gran? O hi ha qui només pot tenir somnis que càpiguen dins una nou?
Els Guerrero Fernández, una família d’un barri obrer, ja tenen la taula parada, el raïm a punt i la tele posada per veure les campanades. A ritme d’Ana Belén i Victor Manuel, tot està a punt per donar la benvinguda a un nou any, on esperen que canviï la seva sort".

Cartel El pequeño poni

EL PEQUEÑO PONI

EN PLATEA 02/08/2019 Ver completo
El pequeño poni nos habla del bullying y el acoso escolar de un modo tan certero como alegórico. Un montaje idóneo para un texto con muchas capas de lectura, tanto en lo referente al contenido como a su estructura dramática.
La dirección de Mercè Vila Godoy y la interpretación de Glòria Sirvent y Sergio Matamala, únicos protagonistas presentes de la pieza, han captado la voluntad del autor de no polarizar en extremo. Nos encontramos con una madre y un padre que deben enfrentarse no solo a lo que le sucede a su hijo sino a su propia visión del mundo. Dos maneras de pensar que no han realizado el mismo recorrido en el momento en el que las conocemos y, por tanto, se enfrentan de maneras diferentes a un mismo suceso. Los dos realizan una labor muy destacable en el sentido que no buscan la simpatía del espectador sino que desenmascaran progresivamente muchos de los miedos de los adultos y especialmente cómo esta incapacidad emocional se convierte en un lastre en la educación de los que vienen detrás. Una toma de conciencia en toda regla y un juego muy bien llevado entre el antagonismo y el acompañamiento escénico.
La puesta en escena propicia y al mismo aprovecha todas las posibilidades estilísticas para reforzar el discurso de este alegato sobre la libertad. La escenografía nos sitúa en un entorno más o menos cotidiano en el que cobran una relevancia especialmente significativa las proyecciones de Alejo Levis. Un trabajo que acerca la temática a algunos dinámicas propias de la ciencia ficción de un modo hipnótico y muy potente a nivel dramático. Culminante, ya que conoceremos al protagonista como él se ve. También se utilizan a modo de denuncia y alegato. Nunca contemplar un anuario escolar ha sido tan escalofriante, ya que la división o etiqueta de los retratados se realizará en función de su nivel de inculpación en el asedio que vive Luismi. Un hallazgo reforzado por la música original y espacio sonoro de Dani Nel·lo y siempre optimizado por el diseño de luces de Xavi Gardés que consigue, especialmente en el tramo final, que la magia suceda.
Finalmente, El pequeño poni consigue que empaticemos con todos los elementos que configuran el efecto trágico de la existencia de este niño de 10 años. Normalidad no es lo mismo que homogeneidad. Este sería el aprendizaje que nos ofrece una función que facilita sus herramientas tanto a través del contenido como de las decisiones dramáticas y de la puesta en escena. Resulta sorprendente cómo a través de la emoción, la ilusión y la sorpresa se crea un discurso argumentativo tan potente y persuasivo. Valentía aproximativa y responsabilidad a través de una obra tan marciana como relevante”. FERNANDO SOLLA.

TIMEOUT 10/07/2019 Ver completo
“La crueltat dels nens a les escoles que deriva en l’anomenat bullying és paradoxalment una qüestió educacional que, tot i la conscienciació imposada fa uns anys, segueix aportant casos terribles que poden acabar amb el suïcidi del menor assetjat. El dramaturg Paco Bezerra aborda el tema a El pequeño poni, i ho fa a partir d’un fet real que va passar el 2015 a Carolina del Nord. No es tracta d’un teatre documental i l’objectiu de l’autor va més enllà del cas concret per plantejar una qüestió sistèmica de rebuig d’aquell que per ser gras, portar pantalons curts o el que sigui es converteix en víctima dels companys. La motxilla amb un colorit i infantil grup de ponis, relacionats amb una sèrie de televisió americana que té seguidors tant petits com a adults, actua com a metàfora de que qualsevol diferència pot iniciar el procés d’assetjament. Bezerra, a més, intenta i aconsegueix mostrar-nos com les actituds i les reaccions dels pares en casos així poden resultar terriblement negatives per a l’afectat. Bezerra imagina una parella força primària sense recursos emocionals i intel·lectuals per afrontar la situació i que a la fi qüestiona fins i tot el vincle matrimonial. Molt ben dialogada i amb algun 'insert' visual i un esplèndid lament sonor de la mare, la funció ofereix una magnifica interpretació de Glòria Sirvent ben secundada per Sergi Matamala”. SANTI FONDEVILA.

CATORZE Ver completo
El pequeño poni és una petita meravella que explora les múltiples cares de l’assetjament i del comportament humà. L’obra s’endinsa en els límits de la resistència d’un nen sotmès a assetjament continuat a l’escola, en la resposta que hi dona la institució i en el comportament ambivalent i canviant dels seus pares. En poc més d'una hora desplega davant nostre un univers d’emocions contradictòries com la mateixa vida: pors, esperances, expectatives, ràbia, incredulitat, incertesa.
Mostrar l’assetjament serveix per posar llum a una realitat massa sovint oculta, per establir els límits entre el que és abús i el que no, per reconèixer-ho i ser-ne conscients. Serveix també per alliberar la víctima, per fer entendre que no se l’ha de culpabilitzar, que el que cal és protegir-la i empoderar-la. La vergonya no és patir assetjament, és permetre que passi. I aquí les famílies, les escoles i tota la societat en tenim una part de la responsabilitat. Per això, diuen alguns experts, qualsevol acció contra l’assetjament ha de ser ecològica, ha de venir de l’entorn i de la mà del conjunt de persones que formen la comunitat. És una lluita col·lectiva i El pequeño poni és un clam a la nostra humanitat, un clam que ens alerta de la necessitat de fomentar relacions positives, de crear una cultura de la cura i, quan convé, tenir una mirada reparadora”. JORDI PLANA.

TEATRE BARCELONA 9/7/2019
"Es una delicia cada vez que voy a la Sala Flyhard y me encuentro con una pequeña gran obra de teatro. Este ha sido el caso!
La obra va sobre acoso escolar.
La obra va sobre Luismi. Un niño de 10 años que siempre va a la escuela con su mochila de “Pequeño poni”. Los niños se meten con él, los profesores lo permiten. Y el director le prohíbe que vuelva a la escuela con esa cartera.
Como reaccionarán los padres? Defenderán la libertad y el derecho a ser él mismo de su hijo? O cogerán la vía fácil y prohibirán a su hijo ir con la cartera que él quiera??
Obra dura y que nos ha dejado pegado a la butaca. Los actores magníficos. Cuando empatizas con uno de los progenitores por sus ideas y al otro lo odias por cómo piensa es reflejo de que los actores lo hacen muy bien. Bravo por ellos!" JOSE GABRIEL DEL VIEJO.

Cartel Porta’m al bosc

PORTA’M AL BOSC

EL MUNDO 02/11/2018 Ver completo
“L’oportunitat d’obrir la Muestra de Teatro Español de Autores Contemporáneos. El text de Joan Ramon Gironés, que va guanyar el Ciutat de Sagunt l'any passat, el porta a escena Maror Produccions amb Morgan Blasco, Mila García, Tomàs Mestre, Begoña Tenés i Xavier Monzó. I de dirigir-lo s'encarrega Mercè Vila Godoy. La setmana d'estrena sempre és una complicada. Està tot clar? Qui va ací? S'està mantenint el to quan les escenes es presenten seguides? Vila diu que fins cinc minuts abans de començar estarà donant idees als intèrprets.
El teatre Arniches serà de nou el lloc que aculla la estrena gran de la producció feta a Alacant. I en ell han estat assajant les últimes setmanes. «És una obra que hem muntat en un temps récord i això suposa un nivell de concentració de feina molt més gran en tots el sentits», conta asseguda al pati de butaques.
Seriosa, repassa les complexitats que té el text original de Gironés. «És una història on dos personatges conten i defensen la seua versió i després hi ha el que veus que explica el que realment va passar. I hi ha diferents temps perquè va del present al passat d'una manera immediata». La seua preocupació des del principi era que tot això no suposara cap problema per a l'enteniment de l'espectador. «Vas en benefici de la història i no és fàcil de muntar». L'agost van començar tota la companyia a moure-ho amb un treball de taula per saber «què ens volia transmetre l'autor i què volíem nosaltres transmetre perquè l'obra l'has de fer teua». I esta part la considera clau en la seua forma d'entendre el teatre «perquè sinó llegiríem l'obra i ja està».
A banda d'eixe treball conjunt de la companyia, Vila va entrevistar Gironés. «Anava tan pegada de temps que no volia fer hipòtesi, volia saber què pensava», assenyala. «I després tractes de crear el teu univers amb una lectura que no són acotacions de l'autor sinó crear la relació, el més important quan contes una història».
Per a Porta'm al bosc el que volia «era despullar al màxim i eixir d'una part realista i culebronesca si m'apures. Volia saber per on transiten els tres personatges i on es troben». Eixos llocs els tenia clars: una aula escolar, un despatx on es fa un interrogatori i un espai íntim en una casa. Per ells volia que circularen amb llibertat els intèrprets «perquè és molt narrativa en molts moments i necessite que els actors formen part de l'espai escènic per això no volia condicionar-los amb una escenografia que els tancara la llibertat».
Vila diu que té molt d'apreci a Alacant perquè fa deu anys ja va estrenar un altre muntatge «i sent que em cuiden molt». Va ser el 2008 que va dirigir Por culpa de Yoko de Paco Sanguino. A banda, té també molt bones paraules cap a Alícia Garijo, de qui diu que dirigix l'Arniches amb una responsabilitat i una professió darrere molt important.
Amb això se sent molt contenta de poder sumar a un teatre a Alacant que em sap greu que no vaja millor de com hauria d'anar perquè pense que darrere hi ha molts bons professionals i hi ha molt poques oportunitats de que isquen produccions des d'Alacant. Vila se sent pessimista al respecte: «La situació és crítica, realment no hi ha produccions. I això s'ha de manifestar en veu alta».
Ara obrir la Muestra ho veu amb modèstia. «És el mateix valor el meu muntatge que qualsevol altre que passe. Entremig hi ha gent que admire profundament com Titzina. Em sent afortunada de formar part d'un grup de gent que està enguany fent la Muestra i és una qüestió d'ordre, no de responsabilitat. La responsabilitat la tenim tots per igual”.

Cartel Muda

MUDA

BUTAQUES I SOMNIS JULIOL 2018 Ver completo
“Llevo un pedacito de Muda en mí, dos meses después de asistir, de manera privilegiada a su primera mesa de lectura de texto y posteriormente a dos ensayos más, ver el espectáculo montado en sala me ha dejado satisfecha y melancólica a la vez.
Muda es la historia (o historias) de tres vecinos del mismo bloque. Todo empieza cuando una nueva vecina, Anna interpretada por Gloria Sirvent se traslada al edificio. La recibe el conserje, Valentí (Jordi Rico), un inmigrante al que le acaban de dejar y que ve el futuro muy negro y con unos grados de etanol de más. La propietaria del piso, Florencia (Maria Lanau), es una mujer de mediana edad, alocada a más no poder y con ciertas singularidades.
No he querido volver a ver en estos meses el montaje original de Messiez, he preferido dejarme sorprender por la propuesta de Mercè Vila Godoy que le ha dado mucha luz al texto, no sólo por una dirección enfocada más al sentimiento, a la piel, a la humanidad de los personajes, con un toque marcado de comedia y dejando que las sombras aparecieran lo justo.
De esta manera, los actores han encontrado un equilibrio perfecto de interpretaciones. Los soliloquios de Jordi Rico encuentran la mirada cómplice en los ojos de Glòria Sirvent. Es impresionante ver y notar la química entre los dos personajes. Eso es magia. Valentí es un personaje con gran recorrido, difícil de interpretar, de encontrar el tono, pero amable para el espectador que conecta desde el minuto uno. Rico ha sabido modularlo y le ha quedado un "tapizado original" muy atrayente y lleno de matices.
En esta luz que comentaba anteriormente tiene mucho que ver la interpretación y la caracterización de Florencia por Maria Lanau. Su verborrea constante, en forma de monólogo que dispara flechas sin parar y su persistente manera por agradar (como personaje) consigue meterse al público en el bolsillo. Pero el vestuario colorista de Laura Garcia es como si la hubiese reencarnado en la Maria Barranco de la almodovariana Mujeres al borde de una ataque de nervios. Es un personaje que quizás, en un primer momento, puedas pensar en odiar, pero su toque de humanidad extrema, acaba por derrotarte y consigues empatizar al mismo tiempo que te provoca una gran risotada.¡Pon una Florencia en tu vida!
El gran tour de force lo tenía el personaje principal Anna, alias la Muda, ¿cómo dibujar un personaje que no habla, que escucha el torrente de discurso y palabrerío que le suelta los otros dos personajes? Gloria Sirven es sin duda la gran revelación de este montaje. Me he quedado abducida por su manera de interpretar, sus gestos, sus movimientos, nunca en tanto silencio se dijo tanto.
Reconozco el más que complicado trabajo de traducción de Marc Artigau de un texto como el de Messiez. Y la verdad es que el resultado suena muy bien. Y hablando de sonidos, me declaro fan de la banda sonora del Dani Nel·lo me ha transportado al mundo del cómic, dándole una aire de Rue Percebe en miniatura, ya que la escenografía diseñada por Laura Clos (Closca) deja todo a la vista del espectador.
Si has llegado hasta aquí y todavía dudas si ir o no a verla, corre al Akademia. Esta Muda se merece quedarse sin voz (encima de un escenario) una buena y larga temporada. Gracias!“. ELISA DÍEZ.

EN PLATEA 09/07/2018 Ver completo
“El Teatre Akadèmia acoge el feliz retorno de Pablo Messiez a nuestra cartelera dentro del marco del Grec Festival de Barcelona. Muda es una pieza sensible y delicada sobre el combate y la convivencia del ser humano con su soledad.
Un conserje y dos inquilinas. Una recién llegada y otra que ya hace años que está instalada. El vacío del espacio que ocupamos como símil del nuestro interior. El espacio escénico como único lugar posible para romper estas paredes impuestas, autoimpuestas o ambas a la vez. La escenografía e iluminación de Laura Clos “Closca” aportan un punto de vista muy interesante y para nada obvio y que de un modo idóneo se convierte en una lectura perfecta de todas las ramificaciones de la pieza. Un espacio del que progresivamente se eliminarán las fronteras y paredes invisibles y pasará a ser compartido, como el de los intérpretes en escena. Fronteras físicas que se esfumarán a la vez que los vínculos entre estos tres seres se estrecharán de algún modo u otro. Mención especial para la iluminación, que evidencia por contraste lumínico lo tenebroso y abismal de los estados de ánimo de los protagonistas.
Una vuelta a la comedia de tresillo y papel pintado que nos aprieta en ocasiones pero que termina robándonos el corazón. El golpe maestro de Messiez es su gran dominio de una metateatralidad genuina, transversal y muy presente en el desarrollo de la narración pero nunca verbalizada explícitamente. La traducción de Marc Artigau traslada las especificidades estilísticas del original de un modo exquisito. Además, el espacio sonoro de Dani Nel·lo consigue que la música ocupe el plano necesario en cada momento, más enfático o retirado según corresponda.
La dirección de Mercè Vila Godoy acierta sobretodo en el ritmo que consigue imprimir a la obra. Siempre fiel al texto y priorizando a momentos las situaciones y a momentos los personajes. Capta a la perfección la paradoja de la deconstrucción de cualquier tipo de lenguaje y estructura mínima de comunicación. Los hallazgos de Messiez encuentran en la directora a su mejor embajadora posible.
El trabajo interpretativo es crucial para el éxito de la propuesta. Y en este terreno todos consiguen plasmar la aflicción de estos seres urbanitas pero que necesitan vivir en interiores, mostrando todas sus dobleces y progresión y, lo más difícil, esa luminosidad necesaria entre tanta aflicción. María Lanau, Jordi Rico y Gloria Sirvent rehúyen la afectación y saben mostrar tanto a su personaje como al personaje que cada uno ha creado para interactuar con el resto. La primera plasma desde el primer momento la necesidad y urgencia oculta tras la verborrea. El lenguaje no verbal de Sirvent es conmovedor, así como el resto de su composición. Rico no se queda atrás y nos regala junto a su compañera una de las declaraciones de amor más arrebatadoras que recordamos, tanto por el tono empleado como por la captación de esta poética de la cotidianidad. Muy buen trabajo de los tres. Emocionante cómo consiguen plasmar el sistema comunicativo multilingüe de Messiez”. FERNANDO SOLLA.

MASTEATRO 08/07/2018 Ver completo
Todas las familias felices se parecen; cada familia infeliz lo es a su manera. La frase con la que Tolstoi comienza Anna Karenina teoriza muy bien lo que nos demuestra Mercè Vila Godoy con la puesta en escena de Muda. Tres espacios, tres personajes y una misma soledad encarada de formas diferentes: Bebiendo, hablando o callando.
Las palabras escritas por Pablo Messiez tienen la virtud de representar las reconocibles contradicciones humanas desde la belleza de lo aparentemente intrascendente. En sus obras no importa lo que se dice, sino lo que se transmite entre líneas. En esta ocasión, Muda nos cuenta la historia de una joven que llega a un nuevo piso y se relaciona sin hablar con el portero del edificio y una vecina. La actriz Gloria Sirvent, que interpreta a Anna, tiene la difícil tarea de mantener la presencia de su personaje sin el uso del diálogo. Utiliza para ello la expresividad y la fisicalidad, enseñando con la mirada y la posición lo que no dice con palabras. A su lado, una Maria Lanau en estado de gracia ofrece el contrapunto con Florencia, el prototipo de mujer extrovertida, independiente, coqueta y optimista que esconde la tristeza y conquista al espectador bajo una cascada constante de palabras. Completa el triángulo Jordi Rico, el triste portero del edificio que transita desde la desesperación más absoluta hacia la esperanza, acabando con una preciosa declaración final.
Vila toma el relevo del montaje original de la obra, dirigida por el propio Messiez y estrenada en 2010 en Madrid. La directora opta por hacer la obra más coral, mostrándonos la intimidad no sólo de la protagonista sino de todos los personajes. Los vemos en su soledad, en una utilización brillante del espacio que evoluciona con la trama de la forma más sencilla. Lo que comienza de forma realista adquiere sorprendentes toques mágicos en la puesta en escena, con una poética y una simbología creadas con el movimiento y la música. Esta última, creada por Dani Nel·lo, enfatiza la empatía, el dinamismo y el humor de la propuesta.
Tierna, divertida y muy humana. Esta Muda nos habla de la vida apelando al sentimiento. Nos reflejamos en estos personajes y en sus procesos emocionales, y quizás con ello salimos del teatro sintiéndonos menos solos y más conmovidos. Esta debe ser la magia del teatro”. ALBA CUENCA SÁNCHEZ.

SOMNIS DE TEATRE 08/07/2018 Ver completo
“El text de Muda és una delícia en el fons i en la forma (en aquest cas també cal reconèixer la tasca del traductor al català, Marc Artigau), un text que ens presenta tres personatges perduts, amb els seus problemes i la seva tristesa, i aconsegueix que ens n’enamorem des del primer segon. Un text fet de detalls i històries petites, d’anècdotes, d’humor i de drama. Un text que, sense posar-se transcendent, ens parla de la vida, de la soledat i de la necessitat que tots tenim de sentir-nos arrelats i estimats.
Però el que vaig veure a l’Akadèmia va anar més enllà d’un molt bon text. Mercè Vila Godoy signa una direcció impecable que comença seguint la convenció de l’espai per establir el context i se la salta quan resulta dramàticament apropiat. Una direcció que posa els personatges i la seva relació al centre, creant l’ambient apropiat perquè la tercera peça, el repartiment, faci la seva màgia.
I quin repartiment. D’una banda tenim Glòria Sirvent, que interpreta la muda del títol. I és cert que no li calen paraules. Només amb el rostre i els ulls, amb el cos i l’actitud, ens presenta el seu personatge i aconsegueix que empatitzem amb ell abans i tot de saber què li passa. Maria Lanau aporta la vis còmica amb la veïna xerraire a la que li agrada filosofar, un desplegament d’energia i potència escènica i l’eix que sosté la comèdia. I, per últim, Jordi Rico aporta la fragilitat i la tendresa. En una obra on les dones són les figures fortes que lluiten per aixecar-se, Rico és un home trencat, el més perdut de tots, el que necessita ser salvat.
Amb una escenografia de Laura Clos «Closca» senzilla però molt ben trobada, plena de mobles antics i decoracions tronades, i un vestuari de Laura Garcia igual de senzill i igual de ben trobat, Muda podria ser una història costumista sense més i estaria bé, però, en canvi, la poètica de Messiez i la seva capacitat per capbussar-se en l’ànima humana la converteixen en quelcom més. Una història per emmirallar-se i somriure, per reconciliar-nos amb el món i les persones, per desconnectar i agafar aire. Aquell teatre discret i clàssic que, quan es fa bé, és magistral. I aquest està molt ben fet. GEMA MORALEDA.

Cartel Somni

SOMNI

NATIVA 06/03/2013 Ver completo
“Mercè Vila fa una adaptació lliure i contemporània de Somni d’una nit d’estiu de Shakespeare. Sabem que es basa en l’obra de Shakespeare perquè l’obra gira entorn d’una companyia d’actors que assaja Píram i Tisbe, un drama mitològic de l’antiga Grècia; i sobretot per una escena en el punt culminant de l’obra en la que es produeix un somni col·lectiu de la companyia.
En el transcurs de l’espectacle, Mercè Vila retrata a la seva generació, a la qual m’hi puc incloure, exposant-ne els defectes més ridículs, però enlloc de resultar-ne vilipendiats, en sortim reforçats perquè s’identifiquen (els defectes) a la nostra obsessió per objectius entranyables i il·lusions comprensibles; ens despulla de qualsevol rastre de grandesa i heroïcitat, però ens retrata propers, patosos i naturals. És a dir, ben humans (que no polítics): amb defectes però adorables. Vila ens condueix per les diferents escenes a un ritme deliciós que no té pausa però tampoc ofega i fent-nos degustar els interessants retrats dels seus personatges a partir de punts culminants del diàleg i la trama, tot amanit per la música en directe interpretada pels mateixos actors. És la construcció de la dramatúrgia a partir de grans moments; i sobretot del gust pel teatre d’entreteniment, per homenatjar el públic amb una bona dosi de diversió elaborada amb sensibilitat i observació crítica”. EDUARD ARDERIU.

EL PAÍS 21/02/2013 Ver completo
“Mercè Vila Godoy, habitual ayudante de Carol López, que la temporada anterior nos regaló el burbujeante montaje de El año que viene será mejor, donde se reveló esa enorme bestia cómica que es Alba Florejachs, y para la que parecen haberle escrito aquí un papel a la medida. Somni tiene una buena premisa: transcurre durante los ensayos de El sueño de una noche de verano a cargo de una compañía joven, y sus integrantes tienen unas relaciones sentimentales tan turbulentas como las de los personajes que encarnan. Hay mucho entusiasmo actoral, música en directo (cantan, muy bien, temas de Elvis, de Nina Simone, de Velvet Underground). Somni, que se ha presentado en La Seca/ Espai Brossa, tiene los mimbres para ser un éxito, y tal vez un éxito notable”. MARCOS ORDÓÑEZ.

EL PERIÓDICO 15/02/2013 Ver completo
“Tras su éxito con L'any que ve serà millor, Mercè Vila Godoy ha dado un paso más en su carrera con una vuelta de tuerca al Sueño de una noche de verano de Shakespeare, una comedia fantástica que se presta a muy diferentes lecturas”. CÉSAR LÓPEZ.

CLIP DE TEATRE Ver completo
“Una hora justa. Pim, pam i cap a casa. Amb la mel a la boca, esclar. I amb ganes de demanar-ne més. Però la brevetat no serà cap obstacle perquè l'espectacle tingui una llarga vida. Un preveu que serà d'aquells muntatges que es reposarà i es reposarà i que fins i tot trepitjarà escenaris diversos que se'l sortejaran en subhasta.
S'empara en el clàssic Somni d'una nit d'estiu, de William Shakespeare, d'acord, però, francament, el millor que pot fer l'espectador és oblidar-se'n perquè no hi ha dubte que l'autora Mercè Vila Godoy ha fet una obra original contemporània que no necessita coixins externs”. ANDREU SOTORRA.

EL PERIÓDICO 08/02/2013 Ver completo
“La comedia Sueño de una noche de verano, de William Shakespeare, es la base de Somni, nuevo espectáculo dirigido por Mercè Vila Godoy que triunfó la temporada pasada con L'any que ve serà millor. Las ganas de hacer otro tipo de teatro la han llevado a estrenar Somni en La Seca Espai Brossa, una obra de creación que adapta un clásico del que se han hecho múltiples versiones”. MARTA CERVERA.

TEATRAL.NET 07/02/2013 Ver completo
“Mercè Vila Godoy versiona la comèdia shakespeariana a Somni, espectacle contemporani de creació a partir d’una adaptació lliure del Somni d’una nit d’estiu, de William Shakespeare. Són sis actors d’una companyia de teatre de Barcelona que es troben immersos en el procés d’assaig de l’obra Píram i Tisbe. Els conflictes emocionals que s’originen entre ells són els ingredients d’aquesta adaptació. Les passions que Shakespeare ens mostra a Somni d’una nit d’estiu es filtren en cada una de les relacions dels membres d’aquesta companyia, que interpreten Neus Bernaus, Isak Férriz, Alba Florejachs, Òscar Muñoz, Jose Pérez i Alba Pujol.
Mercè Vila Godoy, directora i dramaturga, va obtenir un gran èxit tant de crítica com de taquilla amb el seu últim projecte L’any que ve serà millor. Per a aquest nou repte, la directora ha escollit sis actors catalans que donen vida als personatges d’aquesta comèdia que deixa veure la trama shakespeariana i que alhora és reflex de la societat actual. L’autora senyala que la seva intenció ha estat portar els actors a rellegir l’obra de Shakespeare, fins aconseguir que es fusionin amb l’essència dels personatges del segle XVI, mantenint la seva mirada de joves intèrprets del segle XXI i que busquen respostes als seus problemes personals, en una societat en crisi.
Somni és una comèdia escrita en prosa, narrada en forma dialogada, en la que s’intercala en algun moment el vers. Tot succeeix en un mateix espai, la sala d’assaig de la companyia. Aquest espai escènic muta i es transforma al llarg de l’obra.
Les improvisacions, que han permès la llibertat en els moviments i la veritat en les intencions, han guiat les sessions d’assaig. Per a Vila Godoy Somni és un espectacle que no requereix un espai teatral convencional. S’ha nodrit i es nodreix d’espais quotidians que ens han permès donar una volta més a la història i a la proposta. Així com a l’obra de Shakespeare conviuen el món màgic del bosc, la companyia de teatre i la trama dels enamorats, en aquest text aquests tres mons es fusionen a la sala d’assaig de la companyia i tots els personatges shakespearians: els enamorats, els artesans de la companyia i les criatures del bosc viuen en els sis actors que represepresenten Somni”.

Cartel L’any que ve serà millor

EL AÑO QUE VIENE SERÁ MEJOR

EL PAÍS 25/08/2012 Ver completo
“Ninguna otra comedia española ha suscitado esta temporada tanta unanimidad entre público y crítica: la gente se parte con las desventuras de estos personajes que la globalización neoliberal destinó a la sección de saldos (llevan una etiqueta colgando durante toda la función, como si estuvieran en venta), encarnados por cuatro estupendas y compenetradísimas actrices hasta ayer desconocidas. Ellas y Mercè Vila Godoy, la directora (otro hallazgo), miden el tempo cómico a la milésima y colocan los gags con la potencia de un lanzador olímpico”. JAVIER VALLEJO.

LA RAZÓN Ver completo
“Está claro: cuatro autoras, una directora –redondo el trabajo de Mercè Vila Godoy, impregnado de modernidad y buen teatro–, cuatro actrices... Sólo podía ser un texto femenino, que no feminista. Y eso que sus chicas son guererras: estupendas actrices todas, hay sensibilidad jovial en Mireia Pamiès, cierta fragilidad en la comicidad de Neus Bernaus, y fuerza y mala leche en los personajes que compone Vanessa Segura. Capítulo aparte para Alba Florejachs. ¿De dónde sale este ciclón? Hace crujir el patio de butacas con una gestualidad titánica. Toda una payasa. O sea, una gran actriz.” MIGUEL AYANZ.

EL PAÍS 14/01/2012 Ver completo
“El año que viene será mejor galopa a caballo entre las Mujeres alteradas de Maitena y el modelo dramático que más o menos patentaron hará casi veinte años las T de Teatre con Homes!, solo que ahora a estas mujeres se les ha echado el tiempo y la crisis encima, como a casi todo el mundo, y el trasfondo es mucho más ácido porque todo está más negro. El espectáculo cuenta (a ráfagas, a chispazos, en collage, y dirigido con mucho brío por Mercè Vila Godoy) las historias de estas treintañeras que quieren cambiar de trabajo, de piso, de vida, de todo; que quieren volver atrás o saltar hacia un mañana menos incierto; que se conformarían con una aventura ocasional “en un hotel de no menos de tres estrellas”. Mujeres hartas de que los chicos de 20 les llamen “señora” y los de su edad “muñeca”; hartas de las madres que llevan la ecografía de sus hijos en el móvil, y de tener que pagar la cena entre todos cuando ellas solo han tomado una ensalada y una cerveza para no gastar; hartas de tener que salir a ligar los sábados por la noche, hartas de los que dicen que van a llamar y no llaman, y de los que dicen “no soy tú, soy yo”; y de que las dejen por mail, por mensaje en el contestador o incluso por post-it.”
“(…) predomina un gran sentido del timing de comedia, un gran oído para lo coloquial, y, cosa infrecuente en nuestro teatro, una gran intuición: si el espectáculo ha funcionado como ha funcionado (y como imagino que funcionará en Madrid y en gira) es porque este equipo ha sabido conectar con el público y darle, desde el aquí y el ahora, algo que deseaban escuchar en un escenario, algo que va más allá (por gracia, por arquitectura) de los consabidos monólogos estilo Mujeres.com que tanto proliferaron, hasta la fatiga, hará unos años.” MARCOS ORDÓÑEZ.

TEATRAL.NET 14/01/2012 Ver completo
“L’any que ve serà millor triomfa a Madrid. L’espectacle que ha triomfat absolutament aquesta temporada i que ha sofert una pròrroga a La Villarroel L’any que ve serà millor, està triomfant també a Madrid de manera espectacular a pocs dies de la seva estrena dimecres passat al Teatro Bellas Artes de la ciutat”.

ABC 13/01/2012 Ver completo
“Hay además un meticuloso trabajo de Mercè Vila Godoy, que mima los mil y un pequeños detalles gestuales y vocales de la representación, y logra que esta se desarrolle con un ritmo sin pausa.” JUAN IGNACIO GARCÍA GARZÓN.

EL MUNDO 10/01/2012 Ver completo
“Neus Bernaus, Alba Florejachs, Mireia Pàmies y Vannesa Segura retratan el universo femenino actual con un telón de fondo más que familiar, la crisis económica. Tras recoger el aplauso de crítica y público en Barcelona y pasar con éxito por Madrid, 'El año que viene será mejor' vuelve al Teatro Bellas Artes de Madrid hasta el próximo 10 de octubre. Sarcasmo, humor y por qué no, un poquito de mala baba marcan este mosaico de historias, de retales de la vida pasados por la pluma femenina. Al mando de la dirección, otra mujer: Mercè Vila Godoy.” MARÍA JESÚS HERNÁNDEZ.

EUROPAPRESS 04/01/2012 Ver completo
“L'any que ve serà millor se despide de La Villarroel tras conquistar a 24.000 espectadores”.

EL PAÍS 04/11/2011 Ver completo
“Ha corrido la voz y la Villarroel está llenando con este montaje que pinta uno de los éxitos de la temporada. Las intérpretes se sueltan y dan vida a las mujeres de hoy que a través de monólogos breves, reflexiones, crónicas, pequeños diálogos y fragmentos de historias, provocan risas catárticas y sonrisas de complicidad en las espectadoras y carcajadas de reconocimiento entre el público masculino. La idea que sobrevuela el espectáculo es la de “estamos jodidas pero no perdamos la esperanza porque no nos da la gana”, lo que formalmente se traduce en buenas dosis de sarcasmo. Alba Florejachs rebos energía, contagia su euforia, imita acentos y actitudes, se mueve bien y sabe cantar; todo un descubrimiento”. BEGOÑA BARRENA.

Cartel Por culpa de Yoko

POR CULPA DE YOKO

EL MUNDO 04/02/2009 Ver completo
“La compañía alicantina Jácara Teatro ha presentado hoy en el Teatro Talía de Valencia la obra Por culpa de Yoko, una comedia musical que, a través del humor, expone al espectador los problemas de cuatro mujeres en tiempos de crisis.
La obra cuenta la historia de un encierro laboral femenino interpretado por Gloria Sirvert, Inma Ortega, Mila García y Dolores Faraco, cuatro actrices alicantinas que interpretan, cantan y bailan en el escenario durante hora y media.
La trama se sitúa en una fábrica de calzado, un sector muy alicantino y al que se dedican muchas mujeres en la economía sumergida, según Dolores Faraco, aunque según ha recalcado otra de las protagonistas, Sirvert, la fábrica es solo una excusa para contar las historias personales de las chicas.
Inma Ortega ha comentado que se trata de una obra muy expresiva donde la música enlaza las diferentes escenas para trasladar al espectador cómo cuatro mujeres reivindican los tres meses de sueldo que les debe la empresa, rodeada cada una de ellas por circunstancias personales diversas: una es excesivamente optimista, otra tiene que mantener a su hija y otra es lesbiana.
El componente melódico es una seña de identidad de la compañía Jácara Teatro, aunque para el autor Paco Sanguino, la intención es que las canciones no estén al servicio del argumento, sino que se empleen para matizar situaciones, caracterizar personajes o contextualizar al espectador.
La dirección del montaje se ha cedido a un profesional ajeno a la compañía, Mercè Vila Godoy, porque es una manera de enriquecerse con nuevas formas de ver el proceso teatral, según justifica el director de Jácara Teatro, Juan Luis Mira.
Por culpa de Yoko es el nuevo espectáculo de la compañía Jácara Teatro después de conmemorar su 25 aniversario con Dutty Free, obra nominada el año pasado a los premios Max en la categoría de mejor comedia musical.

INFORMACIÓN 16/11/2008 Ver completo
“Hacía ocho años que Paco Sanguino no aparecía en la Muestra de Teatro. Ahora ha vuelto con el nuevo estreno escenificado por la compañía en la que empezó a caminar teatralmente a partir de 1981. El grupo alicantino Jácara Teatro interpreta una comedia con cuatro trabajadoras encerradas en una factoría de zapatos que anuncia suspensión de pagos y su cese de actividad. Esta es la protesta con canciones en directo y el repaso de esas mujeres a sus vidas con humor, sentido lúdico y en el marco de un teatro actual que busca entretener.
Gloria Sirvent, Inma Ortega, Mila García y Dolores Faraco interpretan con la agilidad que requieren el texto de Paco Sanguino y la dirección de la catalana Mercè Vila Godoy. Con cierta frescura y simpatía se desenvuelven tanto cuando actúan como al cantar los temas musicales creados por Mendes-López, Juan Luis Mira y Margot Cortés, responsable igualmente de la dirección vocal. Una banda sonora con sabor a tango o a comedia musical y en la que no faltan dos canciones de The Beatles interpretadas por la principal voz de Gloria Sirvent. Inma Ortega realiza la coreografía en una obra joven que quiere emocionar, divertir, defender la libertad individual y exponer realidades sin más esperanza que la supervivencia”.